Arap dünyasında manşetler – 30.06.2020

Arap dünyasının en meşhur gazeteleri ve haber sitelerinde yer alan 30.06.2020 tarihli başlıkları sizler için derledik:

İstanbul, Merve Gök, İnteraz - 30 Haziran 2020, 11:55

Al-Jazeera: Katarlı Al-Jazeera haber kanalı güne Pentagon tarafından yapılan bir yalanlama haberi ile manşet attı. Haberde, Rusya’nın Afganistan’da ABD askerlerini öldürmesi için Taliban’a para ödülü verdiğine dair söylentilerin Pentagon tarafından kanıt olmadığı gerekçesiyle yalanlandığı vurgulandı. ABD ile Taliban anlaşmasına dair haberlerde yeni bir gelişme olduğunu aktaran gazete, ABD Dışişleri Bakanı Pompeo’nun Taliban yöneticileriyle görüştüğünü yazdı.

 

Raialyoum: Merkezi Londra’da yer alan gazetenin manşetinde bugün Filistin yönetiminin İsrail ile doğrudan müzakereleri sürdürmeye ve ABD barış planına karşı bir öneri ile sınırlarda küçük değişiklikler yapmaya hazır olduğuna dair çıklamasına yer verdi. Diğer bir dikkat çeken haber başlığında ise, Venezuela lideri Maduro’nun, ekonomik yaptırım dayatan AB’nin temsilcisine ülkeyi ter etmesi için 72 saat vermesi oldu.

 

Şark’ul Awsat: Londra merkezli ve Suudi Arabistan finanslı gazete, Çin’in koronavirsü aşısını askerlerin üzerinde deneyeceği haberini gündeme taşıdı. Bir diğer manşet haberinde de, Riyad bin Selman’ın “Suudi Arabistan ve ABD bölgede barış ve güvenliği sağlamaya çalışıyor. Suudi Arabistan, İran’ın faaliyetlerini durdurması için Amerika'yı destekliyor” açıklamasına yer verildi.

 

El-Akhbar: Lübnanlı El-Akhbar gazetesi de bugün “Batı Şeria’nın ilhakı ABD’nin kararına tabidir” başlıklı haberi ana sayfadan yayınladı. Haberde ayrıca Netanyahu ile Gantz arasındaki ilhak tartışmaları da gündeme taşındı. Gazetenin Lübnan’ın iç işleri ile ilgili bir haberinde dolayrın bir çıtası olmadan yükseldiği ve ABD Büyükelçisinin de bir caydırıcı güce sahip olmadığı vurgulandı. Gazete ayrıca Irak'taki Direniş ekseni operasyonunun da başarısız bir girişim olduğunu yazdı.

 

Alquds al-Arabi haber sitesi: Ortadoğu’yu yakından takip eden haber sitesi, Suudi Veliaht Prensi bin Selman’ı manşete taşıdı. Haberde bin Selman’ın baskı ve yıldırma politikalarıyla dördüncü Suudi devletini kurmaya çalıştığı belirtildi. Gazetede bir diğer başlıkta ise Kuveyt'te çıkan devasa bir yangında 3 bin aracın alevler içerisinde kül olduğu bildirildi.

 

Al-Mayadeen: Lübnanlı Al-Mayadeen gazetesi de, Çin hükümetinin Hong Kong'da uygulanması planlanan ve "merkezi hükümeti yıkmaya teşebbüs eden" eylemleri yasaklayan Ulusal Güvenlik Yasası'nı onayladığını baş sayfadan duyurdu. Ayrıca Lübnan Yüksek Savunma Konseyi İsrail'in karasularındaki saldırganlıklarını incelediği haberi de ilk sıralardan duyuruldu. Gazetede dikkat çeken bir diğer haber ise, Hamaslı yetkili Ebu Merzuk’un “İsrail’in ilhak planını önümüzdeki tüm yöntemlerle engelleyeceğiz” açıklaması oldu.

 

Elaph haber sitesi: Suudi Arabistan kaynaklı Elaph haber portalı, İran’ın Süleymani’yi öldürdüğü için Trump ve ABD’li 38 kişiyi yakalama kararı çıkarmasını gündemin ilk sıralarına taşıdı. Haber sitesinde ayrıca MAcron’un Türkiye’yi Libya’da tarihi bir suç işlemekle suçlaması ana sayfadan verildi.

 

Al-Arab: ABD Büyükelçilerinin Pompeo döneminde politikayı yönlendirdiğine dikkat çeken gazete, Washington, Lübnan ve Libya Büyükelçilerinin diplomatik rolleriyle dış politikayı etkilediğini yazdı. Gazete ayrıca İran’ın silahlanmasını engellemek için ABD ile Suudi Arabistan’ın anlaştığını manşete taşıdı.

 

Sana: Suriye’nin resmi haber ajansı Sana, bugün manşetin ilk sırasında BM Suriye temsilcisi Beşar Caferi’nin “Suriye’ye insani yardım siyasallaştırılmamalı ve insani yardım konularındaki çabalar desteklenmeli” açıklamasına yer verdi. Diğer bir haberde ise Suriye’de Moritanya Büyükelçisi ile yapılan görüşmenin ardından iki ülke arasında ilişkilerin güçlendirilmesi kararı alındığı belirtildi.

 

El-Ayyam: Filistinli gazete, İSrial’in ilhak kararına ilişkin Benny Gantz’ın “Temmuz kutsal bir tarih değildir. Salgın öncelikli gündeme alınmalıdır” açıklamasını baş sayfadan yayınladı. Gazete diğer yandan bugün Filistin’de 255 kişiye koronavirüs tanısı konduğunu bildirdi.

 

Al-Waght: Analiz haber sitesi Al-Waght ise Yemen’de Marib’in güneyinde Husilerin Suudi Arabistan öncülüğündeki Koalisyon güçlerini art arda yenilgiye uğrattığını yorumladı. Haberde, Yemenli savaşçıların Suudi güçlerini bölgede küçük duruma düşürdüğü belirtildi. Gazetenin gündemi yorumlayan analizlerinden bir diğerinde ise, Filsitin yönetiminin İsrail ile müzakereye yeşil ışık yakmasını sorguladı. Haberde, “Filistinliler Netanyahu’nun ilhak hayallerini duya mı düşürüyor?” sorusu gündeme taşındı.

 

El-Arabi El-Cedid: Londra’da Arapça yayı yapan gazete, Mısır’da günlük koronavirüs vaka sayısının 1500’ün üzerine çıktığı haberini yayınladı. Öte yandan bir başka gündem maddesinde ise, Moritanya’nın terörle savaşı değerlendirmek üzere Macron'un katılımıyla Sahelian Zirvesi'ne ev sahipliği yaptığı belirtildi.

 

Al-Alam: İran merkezli Arapça yayın yapan Al-Alam haber sitesi ABD Dışişleri Bakan Yardımcısı Brian Hook’un Abu Dabi ve Riyad’a ziyaretlerde bulunduğu ve İran’a karşı görüşmeler yapıldığını doyurdu. Diğer bir haberde ise İran Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Abbas Musevi’nin “Bölgenin güvenliği Amerika’ya uyum sağlamakla bağlantılı olmayacak” sözleri vurgulandı.

 

Al-Watan: Mısırlı gazete ise, Ülkede Maliye Bakanlığının koronavirüsü krizi için 61 milyar (Cuneyh) para tahsis ettiğini yazdı. Bir diğer haberde ise Sudan’ın Güvenlik Konseyine “Nahda barajı doldurulmadan önce mutlaka anlaşmaya varılmalı” uyarısını aktardı.

 

Al-Ahednews: Arap dünyasını yakından takip eden gazete ise, İsrail güçlerinin Batı Şeria’da tutuklama operasyonları kapsamında 10 kişiyi daha gözaltına aldığını duyurdu. Gazete ayrıca Körfez ülkelerinde yarım milyon insanın korona virüsüne yakalandığını haber yaptı. Bir diğer gündem maddesinde ise, İran Dışişleri Bakanlığının silah yasağından dolayı Batıya yarıda bulunduğu belirtildi.

 

Al-Masirah: Yemenli gazete de Yemen’in Beyda ve Marib bölgelerinde Suudi koalisyon güçlerine girilen çatışmaların ayrıntılarına yer verildi.